Paksoi koken

Paksoi koken

Veel mensen kennen de groente paksoi van naam, maar heb je het ook al eens klaargemaakt? Je kunt heel eenvoudig de paksoi koken en dan zet je een heerlijke, smaakvolle en gezonde maaltijd op tafel. Het is een groente die erg populair is in de Aziatische (Indische en Chinese) keuken. Wil je ook de paksoi koken? Zorg er dan voor dat je alle ingredi├źnten in huis hebt en dan kun je snel beginnen. Eigenlijk heb je alleen maar paksoi nodig, maar je hebt hierbij de keuze uit gesneden paksoi of verse paksoi, deze ga je zelf nog klaarmaken en deze kun je ook langer bewaren in de koelkast. Paksoi hoort bij de bladgroenten. Ben je hier dol op? Ga dan de paksoi koken en proef eens wat jij hier van vindt!

Paksoi-koken

Voorbereidingen paksoi koken

Als je kiest voor paksoi koken is het van belang dat je het volgende gaat doen:

  • Was eerst de bladeren van de paksoi goed. Zorg dat ze goed schoon zijn.
  • Snijd alle paksoi goed in fijne reepjes.
  • Dan ga je de paksoi koken, dit duurt ongeveer zeven minuten.

Wil je wat afwisseling bij paksoi koken? Dan kun je er ook een beetje (kaas) roomsaus bij maken. Je kunt de paksoi rauw eten en daarom is dit ook een lekkere afwisseling bij bijvoorbeeld salades. Het wordt vaak gegeten bij kip dus wanneer je denkt aan paksoi koken kun je ook alvast de voorbereidingen treffen om de kip bijvoorbeeld klaar te maken.

Variaties paksoi koken

Je kunt in plaats van paksoi koken de groenten ook roerbakken. Voeg er wat anderen groenten aan toe en je hebt een heerlijk gerecht om te wokken! Ook in een restaurant wordt dit vaak gedaan en dan kun je zelf groenten hier aan toevoegen en eventueel wat kruiden voor de smaak.

Paksoi is gezond

Paksoi koken is een gezonde bezigheid, waarom? Omdat het een gezonde groente is maar ook omdat het veel vitamine C bevat. Het is echter ook een groente die veel nitraat bevat. Per persoon kun je het beste rekenen op een hoeveelheid van 250 gram. Dit geldt voor paksoi koken en paksoi wokken. De paksoi gaat namelijk erg slinken door de warmte. Als je een salade gaat maken dan heb je ongeveer 150 gram per persoon nodig. Je vindt in 100 gram paksoi meer dan 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A. Je vindt hierin ook 75% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. In deze groente vind je ook calcium, ijzer, mangaan, fosfor, kalium en magnesium. Je vindt in 100 gram rauwe paksoi slechts 14 kilocalorie├źn.

Wanneer paksoi koken?

Het hele jaar door kun je de paksoi koken. Deze groente is namelijk het hele jaar door verkrijgbaar. Als je het lekker vindt, kun je het dus klaarmaken wanneer je wilt. Maar waar je nu naar gaat kijken is waar je het bij kunt eten. Je kunt namelijk een pasta klaarmaken en hier paksoi bij koken. Het kan echter ook klaargemaakt worden als bijgerecht. Let goed op als je kiest voor paksoi koken. Omdat paksoi veel nitraat bevat, is het beter dat je er geen vis bij klaar gaat maken. Er zijn nog meer nitraatrijke groenten zoals spinazie en andijvie en daar kun je ook maar beter geen vis bij klaarmaken. Hierdoor krijg je namelijk nitrosamines. Deze kunnen kankerverwekkend zijn. Dit is een schadelijke stof die ontstaat door een combinatie van nitraatrijke groenten met vis en schaal- en schelpdieren. Let op, alleen bij zalm en makreel is dit niet zo, dit zijn de enige twee uitzonderingen!