Paksoi bereiden

Paksoi bereiden

Ga je paksoi bereiden? Dan is het goed om eerst meer te weten te komen over paksoi. Het is namelijk een koolsoort en deze komt eigenlijk uit Azië. Hij is te herkennen aan de niet sluitende bladkool met knapperige witte stelen en nerven. De paksoi heeft ook grote donkergroene bladeren. Het geeft echter geen typische koolsmaak, het smaakt wat pittiger.

Paksoi-bereiden

Waar let je op bij het kopen van paksoi?

Voordat je kiest voor paksoi bereiden is het van belang dat je goede paksoi gaat kopen. Daarbij is het van belang dat de paksoi stelen stevig zijn en dat het blad niet verlept is maar fris is van kleur. Het bewaren van de paksoi is ook van belang. Het kan zijn dat je niet meteen de tijd hebt voor paksoi bereiden, dan is het goed dat je hem in de koelkast gaat bewaren. Daar blijft hij ongeveer twee tot drie dagen goed. Soms kun je hem ook wat langer bewaren. Je kunt hem dan het beste in een open plastic zak verpakken en in de koelkast leggen. Als je gesneden paksoi hebt dan kun je deze ongeveer een dag bewaren in de koelkast. Ben je ook benieuwd wat er allemaal mogelijk is met paksoi bereiden? Er zijn verschillende opties wat je met paksoi allemaal kunt doen, namelijk:

  • roerbakken
  • rauw in een stamppot met knoflook en ui
  • als rauwkostsalade met een sojadressing
  • de bladeren vullen met gehakt en dan gaar stomen
  • in oosterse gerechten, gecombineerd met gember, rode peper en sojasaus
  • in (wok)soepen met b.v. kip of omelet
  • als bijgerecht met notenrijst

Paksoi bereiden doe je zo

Het schoonmaken en de paksoi bereiden gaat niet vanzelf. Er zijn een paar aspecten waar je goed op gaat letten. Je kunt het beste de paksoi stelen wassen met de bladeren er nog aan. Neem daarvoor ook een ruime hoeveelheid water. Je snijdt vervolgens het harde deel van de stronk er af en dan snijd je de stelen en de bladeren in brede repen. Als je gaat koken tenminste, als je de paksoi gaat gebruiken voor een salade dan kun je ze beter in smalle repen snijden. Je kunt dus op verschillende manieren paksoi bereiden. Hoe je dit aan gaat pakken hangt ook af van wat je klaar gaat maken. De paksoi bereiden kan heel snel gaan en hoeft niet veel tijd in beslag te nemen. Maar zorg er wel voor dat je bij paksoi bereiden alles in huis hebt zodat je een gezonde maaltijd op tafel kunt zetten. Ook wanneer je niet zoveel tijd hebt kun je paksoi bereiden. Als je de bereidingstijden er bij neemt dan weet je hoeveel tijd het ongeveer in beslag neemt. Maar daarbij geldt wel dat je de tijd van het snijden er nog bij gaat rekenen. Je bent dus iets langer bezig dan de bereidingstijden die staan bij paksoi bereiden. Het snijden neemt maar een maar minuten in beslag. Daarbij ga je er ook op letten dat je alles goed gaat wassen zodat je alles hygiënisch klaar gaat maken. Zorg voor een schoon aanrecht als je de paksoi gaat bereiden.

Paksoi bereidingstijden

Voor paksoi bereiden zijn de bereidingstijden ook van belang. Deze zijn allemaal tussen de 5 en de 10 minuten, maar het is wel van belang om te weten hoeveel minuten je het beste aan kunt houden. Daarom hebben we hier de paksoi bereidingstijden weergegeven:

  • Koken: 5-7 minuten (de stelen iets langer dan het blad)
  • Roerbakken: 5-8 minuten
  • Magnetron: 4-7 minuten
  • Smoren: ca. 10 minuten
  • Stomen: ca. 10 minuten

Wanneer kun je paksoi kopen?

In Nederland kun paksoi gedurende alle maanden kopen, je kunt dus het hele jaar van deze koolsoort genieten. In het buitenland geldt dit ook.

Voedingswaarden paksoi bereiden

We hebben de voedingswaarden van rauwe paksoi voor je op een rijtje gezet, per 100 gram:

Algemeen

  • Kcal 14
  • Eiwit 1 g
  • Koolhydraten 1,4 g
  • Vet 0,2 g
  • Verzadigd vet 0 g
  • Vezels 1,2 g

Vitaminen

  • Retinol 0 mcg
  • Béta-caroteen
  • 1800 mcg
  • D 0 mcg
  • E 0,1 mcg
  • B1 0,09 mg
  • B2 mg
  • B6 0,11 mg
  • Foliumzuur 77 mcg

Mineralen

  • Natrium 7 mg
  • Kalium 230 mg
  • Calcium 54 mg
  • Fosfor 27 mg
  • Magnesium 7 mg
  • IJzer 0,6 mg
  • Selenium 1 mcg
  • Zink 0,2 mg